فریب نخوریم! 

محمود گبرلو، گروه فرهنگی الف،   4030203025 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
فریب نخوریم! 

چرا متولیان برنامه های نوروزی تلویزیون درصدد هستند، به هر طریقی ،اثبات کنند برنامه هاشان پربیننده است و به آن ببالند؟درصورتیکه واقعیت ندارد و این یک بازی فریبنده آماری است!
کارشناسان و تحلیل گران منصف و بی غرض میدانند عوامل اصلی کاهش مخاطب نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا در وهله اول بخاطر تعدد و گستردگی شبکه ها و رسانه های اینترنتی ، ماهواره ای و صددر صد تنوع و تغییر ذائقه تماشاگر است و اگر نقدی بر بی تدبیری مدیریتی  وجود دارد باید به تناسب مخاطب واقعی، تحلیل و ارزیابی شود که این بی تدبیری وجود دارد و بر همین اساس ارزیابی میشود و حال  اگر مغرضینی تحلیل غیر واقعی بیان میکنند نباید هیجان زده در صدد پاسخگویی باشند چون این آمار های پر از هیاهو تاثیر منفی بر خود عوامل می گذارد .
در مسیر ارزیابی واقعیت موجود به این نکات می توان اشاره کرد :
۱- دیدن "لحظه ای" برنامه ها، با جابجا کردن دکمه های کنترل و یا چند بار " کلیک کردن" برای دیدن لحظه ای برنامه ها در فضاهای متنوع اینترنتی، آنهم در روزها و ماهی که مردم به خاطر تعلقات مذهبی و دینی، تلاش میکنند با لحظه های معنوی موجود در شبکه ها و پلتفرم ها و یا فضاهای اینترنتی و ماهواره ای ارامش داشته باشند با ارایه آمارهای کلیک کردن برای  ملاک ارزیابی قرار دادن عملکردها و پر بیننده بودن یک برنامه اصلا منطقی نیست.
۲-در یک دوره ای، بخصوص قبل از کرونا، که شبکه های اینترنتی و ماهواره ای, گسترده نبودند ، حضور بیش از یکصد شبکه رادیویی و تلویزیون رسمی، ، منطقی به نظر میرسید و واقعا هم سرگرم کننده و لذت بخش بود!چون هر شبکه و هر برنامه ای ،مخاطب متنوع خود را داشت، اما در این دوره ،این همه شبکه های متعدد، کار ساز و تاثیر گذار نیست, این همه "کلیک کردن "و "جابجا کردن دکمه  های کنترل" نشان از ذائقه و گذر کردن تماشاگر دارد . تعطیلی شبکه های متعدد تکراری و بی خاصیت منطقی تر است.
۳-تکراری بودن و شباهت برنامه ها ،کلیشه ای شدن قالب و فرم ، کپی کردن از یک مدل وفرمول مثل جا بجا کردن میهمان از این استودیو به آن استودیو ، عدم بروز خلاقیت و نوآوری در استراتژیهای فکری تعیین شده که بالاجبار تماشاگر بخاطر نیازهایش از این شبکه به ان شبکه می پرد و یا عدم استفاده از کمدین های متخصص و متبحر که بلدند چگونه شادی درست برای مخاطب ایجاد کنند و متاسفانه آوردن مداح و نوحه خوان محترم بجای آنان - که جایگاه ویژه در  در قلوب مومنین دارند-با انجام لودگی و مسخرگی مثل تقلید صدا .
۳-استفاده از بسترهای جدید نمایش از جمله پلتفرم ها و یا تجهیز کردن لشگر نیروی انسانی و یا صرف هزینه های سنگین برای قراردادن تکه ای از برنامه ها در فضای مجازی اینترنتی، کار اصلی صدا و سیما نیست و اصلا مبنای قضاوت برای پر بیننده بودن شبکه ها نیست ضمن آنکه هرز رفتن نیروهای خلاق و ماهر است، این در اصل کار بخش خصوصی است.
۴-،دیگر تجمیع این همه مدیر متخصص, هنرمند خلاق و نیروهای انسانی کاربلد و متبحر با صرف بودجه های سنگین و سرسام اور آنهم در زیر یک چتر ثابت  با یک استراتژی واحد کلیشه ای و شبیه بهم ، برای سیستم فرهنگی هنری صدا و سیما و نظام حاکمیتی کارساز نیست و بالعکس نیاز شدید به تغییر قوانین و مصوبات گذشته یعنی جمع و جور کردن و محدود کردن تعداد شبکه های رسمی نظام و سوق دادن این همه نیروهای مدیر و هنرمند خلاق به سمت شبکه ها و پلتفرم های خصوصی دارد  که کارساز ترین روش برای بدست اوردن انبوه تماشاگر ایرانی ،نه تنها در ایام خاص، بلکه در طول سال است. 
۵- بپذیرند برای رسیدن به خدا، تکنولوژی مدرن راه های متنوع و مختلفی ایجاد کرده که باید درست و با تدبیر از آن استفاده کرد .

دیدگاه کاربران

مثبت نگر۳۴۶۵۲۶۰۰۹:۳۴:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۴
من فقط از سایت الف برای اخبار استفاده می کنم وتنها فیلم تلویزیونی که تو این چند سال از تلویزیون نگاه می کنم زندگی پس از زندگی هست واهل ماهواره هم نیستم چون به نظرم اونها هم حقیقت رو نمی گن
ناشناس۳۴۶۵۶۱۵۱۴:۰۵:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۴
رسانه هاي ديروز : ببينيم ما چه مي خواهيم و بايد چه به مخاطب بدهيم ! رسانه هاي امروز : ببينيم مخاطب چه مي خواهد و به دنبال چيست !
ناشناس۳۴۶۵۶۱۶۱۴:۰۵:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۴
صدا و سیما، ایران خودرو و سایپا، استقلال و پرسپولیس نمونه هایی از مدیریت ناکارامد و پر هزینه هستند که اقتصاد کشور را هر روز بیش از روز قبل تخریب می کنند.
ناشناس۳۴۶۵۶۳۱۱۴:۱۷:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۴
نگران نباش آمار بیشتر شده
ناشناس۳۴۶۶۰۲۱۲۰:۱۱:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۴
هر شکلی از تکنولوژی یک تقاضای نوبرانه دارد و یک تقاضای پایدار که متناسب با فضای افکار و علایق عمومی است. صدا و سیما هم از این قائده جدا نیست. الان که برنامه های تلویزیون را با رادیو مقایسه میکنم به مراتب رادیو را جذاب تر میبینم. حتی ماهواره هم از نظر محتوی تفریحی مثل گذشته مشتری ندارد. الان کانالهای خبری در شبکه های اجتماعی رقابت قویتری برای جذب مخاطبان اخبار دوست دارند. شاید اینترنت در آینده جای ماهواره و تلویزیون را بگیرد زیرا اختصاصی تر، سریعتر و متنوع تر برای پاسخگویی به علائق عمومی است. تعطیل شدن بسیاری از شبکه های ماهواره ای به این دلیل است. صدا و سیما هم اگر درکی از روند تغییرات تکنولوژی ارتباطات نداشته باشه با هزینه بیشتر و دست خالی تر بر میگرده.
ناشناس۳۴۶۶۰۹۲۲۱:۴۶:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۴
وقت تلویزیون رو با مسابقه های گوناگون و مجری گری هنر پیشه هاپر کرده‌اند!!!هر کانال می زنی داره مسابقه پخش می کنه !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    3. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

    4. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    5. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

    6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

    7. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

    8. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

    9. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

    10. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

    11. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

    12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

    13. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

    14. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

    15. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

    16. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

    17. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

    پربحث‌های هفته

    1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

    2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

    4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    5. چرا این همه بد اخلاقی؟

    6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    8. درباره توبه تتلو

    9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

    12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

    14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

    19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    20. تنوری که هنوز سرد است...

    21. ایثارگران را بدنام نکنید !

    22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

    آخرین عناوین