شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

  4030124054

مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: اگر طی یک هفته شکایت مصرف‌کننده در خصوص خدمات پس از فروش خودرو حل نشود، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

شکایت از خدمات پس از فروش خودرو ۷ روزه بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، در گفتگوی ویژه خبری موضوع اتصال شرکت‌های تولید و تأمین کننده خودرو به سامانه خدمات پس از فروش و رسیدگی به شکایت مردم از خدمات پس از فروش خودروها مورد بررسی قرار گرفت و حمید محله‌ای مدیر دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت و محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات به سوالاتی پاسخ دادند.

محله‌ای گفت: مفهوم پیوستن به سامانه خدمات پس از فروش به این معناست که یک گام به شفافیت نزدیک شده‌ایم. البته شرکت‌های خودرویی از سال‌های گذشته خدمات ارائه می‌کردند و اکنون هم این کار را انجام می‌دهند. اما برای ایجاد شفافیت در این زمینه باید در این سامانه ثبت نام می‌کردند و خدمات خود را عنوان می‌کردند. همچنین تعهداتی که در قبال مشتریان دارند در این سامانه بارگذاری شده است.

وی افزود: با این اقدام سرعت پیگیری خدمات پس از فروش مصرف کننده بیشتر می‌شود و دقت در این حوزه افزایش پیدا خواهد کرد تا بدانیم خدمات تولید کنندگان به درستی عرضه می‌شود یا خیر. همه شرکت‌های خودرویی قبل از وارد شدن حوزه توسط شرکت‌های بازرسی، مورد تأیید قرار می‌گیرند، اما باید طی ارائه خدمات نیز آن‌ها را ارزیابی کنیم که این موضوع از طریق سامانه خدمات پس از فروش در حال انجام است.

محله‌ای ادامه داد: با این سامانه مراکز ارائه خدمات رسمی مشخص می‌شود و همچنین مراکز غیر معتبری را که خودشان را به عنوان نمایندگی معرفی می‌کنند، به طور کامل مشخص خواهد شد. همه مجموعه این اقدامات به شفافیت بیشتر چه برای تولیدکننده چه برای مصرف کننده منجر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت گفت: نزدیک به ۲۵ شرکت خودرویی در سامانه وارد شده‌اند و حدود ۶۰ الی ۷۰۰ مرکز ارائه خدمات از سوی خودروسازها معرفی شد. مبنای سامانه خدمات پس از فروش شکایت نیست، اما نوعی اعتراض و شکایت نیز در سامانه ایجاد شده است. اگر درخواستی از سوی مصرف کننده به حق نباشد، طی ۷ روز به آنها اطلاع داده خواهد شد. اگر طی یک هفته مشکل برطرف نشد، این موضوع به سازمان حمایت و تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز گفت: مطابق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان موظف به ایجاد نمایندگان رسمی برای ارائه خدمات پس از فروش داشته باشند. روال به این صورت است که شکایت‌ها توسط سازمان حمایت بررسی و به سازمان تعزیرات ارسال می‌شود، اما معمولاً پرونده‌هایی که در این زمینه داریم عموماً در دادگاه‌ها بررسی می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به این موارد مدت زمان زیادی نیاز ندارد و در صورت احراز تخلف تولیدکنندگان، اگر نیاز به کار کارشناسی نداشته‌باشد، حداکثر تا یک ماه به پرونده رسیدگی و حکم صادر می‌شود.

محله‌ای در ادامه گفت: به غیر از خودرو، انواع لوازم خانگی، تلفن همراه به سامانه خدمات پس از فروش اضافه شده‌اند که گام بعدی ما خودروهای سنگین هستند و تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد. آمار استفاده از این سامانه نهایی شده، اما می‌توان گفت اکثر شکایت‌هایی که انجام شده، با صلح و رضایت مصرف کننده مختومه شده است.

محله‌ای افزود: انجمنی را تشکیل دادیم و ۷ جایگاه برای کالاهای موبایل، لوازم خانگی، خودرو و لوازم یعنی، لوازم برودتی را ایجاد کردیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  15. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  16. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین